360 graden feedback

Hoe feedback zorgt voor focus in de ontwikkeling van managers.

De directie van een middelgrote financiële dienstverlener besluit om de structuur van de organisatie en de manier van leidinggeven binnen de organisatie ingrijpend te veranderen.

  • Wat is het profiel van onze ‘nieuwe’ manager?
  • Waar staan onze managers ten opzichte van dat profiel?
  • Welke ontwikkelbehoefte is er nog?

Het nieuwe profiel

Verandermanagement, Ondernemingszin, Samenwerken, Klantgerichtheid en Ontwikkelgericht worden de kerncompetenties van de ‘nieuwe’ organisatie. Dit vereist een andere manier van werken en een nieuwe manier van leidinggeven. Van leidinggevenden wordt effectief verandermanagement en een coachende stijl verwacht, zij dienen de betrokkenheid van medewerkers te vergroten, hen mee te nemen in de veranderingen en hun ontwikkeling te stimuleren en te begeleiden.

Managers die weten waar ze staan

Medewerkers en de algemeen directeur zijn betrokken geweest bij het geven van waardevolle feedback aan de leidinggevenden. Deze feedback is gebruikt om het zelfinzicht van de leidinggevenden aan te scherpen, om het gesprek over ontwikkeling te voeren en om richting te geven aan het ontwikkeltraject dat is opgezet. Het leverde een duidelijke leeragenda op bij aanvang van dit ontwikkeltraject en zorgde voor managers die weten waar zij staan en wat zij nog te leren hebben. Een jaar later is bij dezelfde groep een tweede 360 graden feedback uitgevoerd. Op deze manier werd groei inzichtelijk gemaakt en werd verdere groei gestimuleerd.